Η κ. Ρεπούση προκαλεί και προσωπικά και παράδοξα (;) συμφωνώ μαζί της...


Σήμερα είπα να ασχοληθώ λίγο μ’ ένα πρόσωπο που κάθε φορά που μιλάει προκαλεί αντιδράσεις. Ναι, ναι, στην κ. Μαρία Ρεπούση αναφέρομαι. Μίλησε στη Βουλή και προκάλεσε πάλι τσουνάμι αντιδράσεων. Νομίζω όμως πως θα συμφωνήσω μαζί της (για πρώτη φορά) και θα ασπαστώ την άποψη της για τα αρχαία ελληνικά. Μην σηκώνετε τα φρύδια, έχω επιχειρήματα...
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η κ. Ρεπούση δεν είναι καμία τυχαία Ελληνίδα, που πετάει ατάκες όποτε τις καπνίσει, αλλά είναι μια μορφωμένη γυναίκα με πλούσιο βιογραφικό. Οι σπουδές της ξεκινούν από την Φιλοσοφική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έπειτα πέρασε για τις μεταπτυχιακές της σπουδές στη Σορβόννη από όπου πήρε το διδακτορικό της στην ιστορία, εργάστηκε στη συνέχεια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και κατόπιν, από το 1993 μέχρι σήμερα στη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι σήμερα καθηγήτρια ιστορίας και ιστορικής εκπαίδευσης στην Παιδαγωγική Σχολή του  ΑΠΘ.

Έχει πολλές ελληνικές και διεθνείς δημοσιεύσεις και πρόσφατα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις η μονογραφία της για τα Μαρασλειακά. Κλπ. Κλπ.
Ακόμη όπως πολλοί γνωρίζεται, σήμερα είναι και μέλος της Κεντρικής και της Εκτελεστικής Επιτροπής της Δημοκρατικής Αριστεράς, Υπεύθυνη του Τομέα Παιδείας και Έρευνας. Εκλέχθηκε βουλευτής για πρώτη φορά το 2012.
Όλα καλά μέχρι εδώ. Σεβόμαστε την μόρφωση της και τις απόψεις της.                     
 Τα άσχημα ξεκίνησαν όμως όταν άρχισε τις δηλώσεις περί...συνωστισμού στη Σμύρνη και περί...θρησκευτικών και αρχαίων ελληνικών πρόσφατα. Οκ, ο καθένας πιστεύει ότι θέλει. Προσωπικά διαφωνώ με τη Σμύρνη.   
Συμφωνώ όμως με τη δήλωση περί αρχαίων ελληνικών και θρησκευτικών.                                       Τι είπε πάλι και πέσανε όλοι να τη φάνε;
Η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου για τα νέα Γενικά και Τεχνικά Λύκεια στην Βουλή είπε ότι σύμφωνα με το νομοσχέδιο «τα αρχαία ελληνικά διδάσκονται υποχρεωτικά 11 στις 34 ώρες σε όλη την ομάδα προσανατολισμού για ανθρωπιστικές σπουδές. Η φυσική διδάσκεται 6 ώρες στις θετικές επιστήμες. Αυτό είναι ακραία αντίληψη της πολιτείας και αποδεικνύει την προσήλωση που δίνει στην αρχαία ελληνική γραμματεία…».
Πρόσθεσε πως «νεκρές γλώσσες είναι όσες δεν ομιλούνται σήμερα στις κοινωνίες. Στις νεκρές γλώσσες ανήκουν τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι σημαντικές. Τι θέλει τώρα η ελληνική βουλή; Να εξαιρέσει τα αρχαία από τις μη ομιλούμενες γλώσσες, επικαλούμενη την αρχή της συνέχειας;»
Πρότεινε πως η Πολιτεία πρέπει να επενδύσει στα μουσεία, στις τέχνες και τον πολιτισμό ενώ κάλεσε το κοινοβούλιο «να αλλάξουμε όλοι νοοτροπίες. Να μην επενδύουμε στον εθνολαϊκισμό εμποδίζοντας επιστημονικές μελέτες. Να μην κλείνουμε το μάτι σε Μητροπολίτες για μικροπολιτικά παιχνίδια».
Υποστήριξε ότι το σχολείο πρέπει να είναι «ουδετερόθρησκο» και πρότεινε να γίνει μετάβαση από την «εθνική» ιστορία στην ευρωπαϊκή.

Ναι, ναι νεκρή.
Έρχομαι λοιπόν εγώ και σαν δικηγόρος του διαβόλου θα σας πω ότι συμφωνώ με την κ. Ρεπούση και κατεβάστε το φρύδι σας, γιατί, ναι τα αρχαία ελληνικά είναι νεκρή γλώσσα που σημαίνει πως δεν ομιλείται πουθενά επάνω στη γη, όπως και τα λατινικά και δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει στο σχολείο να υποχρεωνόμαστε όλοι να τα μάθουμε (αμέτρητες ώρες), ενώ εκείνες τις ώρες θα μπορούσαμε για παράδειγμα να μάθουμε μια γλώσσα που μιλιέται και θα μας χρειαστεί και στο μέλλον μας όπως τα γαλλικά. Τ’ αρχαία ελληνικά θα μπορούσαν άνετα να τα διδάσκονται τα παιδιά που θα διαλέξουν την θεωρητική κατεύθυνση (υπάρχει ακόμη ελπίζω και δεν έχει μετονομαστεί σε κάτι άλλο και για τους παλιούς είναι η αντίστοιχη 3η δέσμη) και να κάνουν τις αντίστοιχες ώρες που χρειάζονται. Όχι 800 ώρες την εβδομάδα που κάναμε εμείς αλλά νορμάλ και λιγότερες από τα νέα ελληνικά και όχι περισσότερες. Έλεος!
Σαφώς και τα αρχαία ελληνικά όπως και τα λατινικά είναι σημαντικές γλώσσες, άλλωστε από αυτά ξεκινήσαμε ως Έλληνες και Ιταλοί και πορευόμαστε εξελίσσοντας τα μέχρι σήμερα, αλλά είναι νεκρές γλώσσες πως να το κάνουμε, τώρα μιλάμε ΝΕΑ ελληνικά (οι Έλληνες). Επίσης σε αυτές τις δυο γλώσσες έχουν γραφτεί αμέτρητα υπέροχα κείμενα κλπ. και είναι στη διάθεση όσων το επιθυμούν να τα διαβάσουν και να τα μελετήσουν σε όλες τις βιβλιοθήκες του κόσμου αλλά αυτό δεν σημαίνει πως σ’ έναν μαθητή με έφεση στην φυσική και στην χημεία θα τον υποχρεώσεις να διαβάσει αρχαία ελληνικά για να περάσει στην σχολή που του αρέσει και να κρίνεις όλο το μέλλον του από αυτά. Ή μάλλον θα του κόψεις τον δρόμο γιατί προφανώς θα είναι τούβλο στα αρχαία ελληνικά όπως και μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων μαθητών. 

Προσωπικές εμπειρίες με τα αρχαία...
Προσωπικά μισούσα τα αρχαία ελληνικά στο σχολείο καθώς μου ρίχνανε τον γενικό βαθμό και μου κρίνανε και την μελλοντική μου πορεία αρνητικά στις πανελλήνιες. Μεγαλώνοντας και πολύ μετά το σχολείο διαπίστωσα την αξία των αρχαίων ελληνικών και τα αγάπησα πολύ μετά το σχολείο μέσα από την μελέτη διάφορων κειμένων. Η αγάπη μου όμως για τα αρχαία δεν αλλάζει την άποψη μου για το μάθημα αυτό στα σχολεία. Ας φύγουν τελείως από την γενική παιδεία και ας υπάρχουν μόνο στις κατευθύνσεις ή τέλος πάντων ας μειωθούν οι ώρες τους. Τώρα εντελώς ειλικρινά πείτε μου θυμάστε τίποτα από το μάθημα των αρχαίων στα σχολεία; Και μη μου πείτε την Αντιγόνη, την Ιλιάδα και την Οδύσσεια γιατί τα τρία αυτά βιβλία από το μεταφρασμένο τα κάναμε και δεν ήταν καθόλου…αρχαία, αλλά νέα ελληνικά. Μιλώ καθαρά για αρχαίο κείμενο που ήθελε και ανάλυση και ανάλυση συντακτικού και μετάφραση. Καληνύχτα κοινώς….Τα παιδιά σήμερα δεν ξέρουν να μιλάνε ελληνικά και αντί να προσθέτουμε ώρες με νέα ελληνικά, προσθέτουμε άλλες ώρες με..αρχαία! Όσον αφορά την επένδυση στα μουσεία και στον πολιτισμό, σαφώς και συμφωνώ μαζί της. Πως θα μάθουμε για τον πολιτισμό μας αν όχι μέσα από τα μουσεία μας και τις τέχνες μας;

Τα θρησκευτικά μας και τ' άλλα...
Όσον αφορά τα θρησκευτικά καλώς κάνουν στο σχολείο και τα διδάσκουν αλλά παράλληλα θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ακόμη ένα βιβλίο για να μάθουν οι Έλληνες μαθητές και τι θρησκείες υπάρχουν στον κόσμο και να μην φοβούνται  τον μουσουλμανισμό, τον ιουδαϊσμό και τον βουδισμό. Θρησκείες είναι και αυτές όπως και ο χριστιανισμός. Σας υπενθυμίζω πως η άγνοια φέρνει φόβο. Όχι η γνώση. Και μην ακούω τα γνωστά χαζά ότι με αυτά τα προοδευτικά (λιγότερες ώρες αρχαία και extra μάθημα με θρησκείες του κόσμου) θα χάσουμε τις ρίζες μας, κλπ, γιατί έλεος, σας υπενθυμίζω για άλλη μια φορά τους εαυτούς μας. Αναλογιστείτε που βρισκόμαστε εμείς με τις 8000 ώρες αρχαία και θρησκευτικά. Γίναμε όλοι Eλληνάρες φιλόσοφοι και βαθιά θρησκευόμενοι; H πορεία μας διαγράφετε από την οικογένεια μας και τα προσωπικά μας βιώματα. Το σχολείο απλά είναι η βάση για την γνώση που θα έρθει στο μέλλον. Από εκεί και πέρα μόνοι μας διαλέγουμε τι θα κάνουμε και τι θα πιστέψουμε.

Σχόλια