58οΦΚΘ: Να τελειώνουμε να φύγουμε; Μα, οι ταινίες δεν είναι το θέμα μας; Όχι;



Έχω την κακιά συνήθεια να θέλω να γράφω κείμενα για ένα γεγονός όταν περάσει ένα εύλογο διάστημα από αυτό και έπειτα. Αυτό φυσικά στην εποχή που ζούμε δεν είναι καλό γιατί ότι συμβαίνει είτε καλό είτε κακό, έπειτα από 3 μέρες έχει ξεχαστεί και έχουμε περάσει στο επόμενο. Next! Και αναλώνουμε και αναλωνόμαστε και ο καιρός περνάει και ούτω καθεξής...
Αυτό το κείμενο αφορά τη Θεσσαλονίκη και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου που τελείωσε πριν από λίγες ημέρες. 


 H έκθεση το "Ρίζωμα"
Ήρεμα. Απλά, λιτά και απέριττα. Αυτή την εικόνα είχα για φέτος. Θα μπορούσε να είναι και καλύτερα φυσικά. Όπως ήταν το περσινό. Ένα φεστιβάλ αξιοπρόσεκτο.
Φέτος μου δόθηκε η εντύπωση μιας γρηγοράδας και μιας προχειρότητας. Για παράδειγμα η έκθεση για το Ρίζωμα στο λιμάνι δεν είχε καμία σχέση με την περσινή υπέροχη έκθεση για τον Τζον Μπέρτζερ που ήταν μοναδική στο είδος της και πρόσφερε τόσα πολλά για τον άνθρωπο και δημιουργό μέσα σε 4 τοίχους μιας αποθήκης. Δεν ένιωσα αυτό που ήθελε να δώσει φέτος η έκθεση και όπως περιγραφόταν και αναλυτικά στο δελτίο Τύπου. Πρόχειρα στημένη του τύπου να τελειώνουμε. Όπως επίσης και η  συνέντευξη Τύπου με τον Αλεξάντερ Πέιν. 

 Η συνέντευξη Τύπου με τον Αλ. Πέιν 
Καλεσμένος του Φεστιβάλ, κι όμως σε μια παρουσίαση που κανείς δεν άκουγε τι έλεγε καθώς πραγματοποιήθηκε στον ανοιχτό χώρο της αποθήκης Γ' και ακόμη και με τα ακουστικά της μετάφρασης δεν ακουγόταν τίποτα! Και ο ίδιος κατά τη διάρκεια της συνέντευξης επισήμανε δυο φορές πως δεν άκουγε καν τις ερωτήσεις που του απευθύνονταν -με μικρόφωνο- λόγω του γενικού θορύβου της αποθήκης. Θα μπορύσε άνετα να γίνει σε κάποιον άλλο χώρο του φεστιβάλ όπως τόσες και τόσες άλλες φορές...


Στην τελετή λήξης μια ακόμη δυσάρεστη αίσθηση. Να τα δώσουμε και να σηκωθούμε να φύγουμε. Όπως και έγινε. Και από τη μεριά του παρουσιαστή της βραδιάς ένα αίσθημα βαρεμάρας … Έπειτα από μια ώρα που έληξε η τελετή, η μισή αίθουσα σηκώθηκε και έφυγε (!!!) χωρίς να παρακολουθήσει την ταινία λήξης της Σάλι Πότερ που παρεμπιπτόντως ήταν εξαιρετική. 
 Τελετή Λήξης


Το συγκεκριμένο γεγονός σχολιάστηκε και πολύ αρνητικά στα social media. Μα αυτός είναι ο σκοπός του Φεστιβάλ; Διερωτώμαι. Να δώσουμε 5 βραβεία να τελειώνουμε να πάμε σπίτι μας; Να μας δουν ότι ήρθαμε στην τελετή, να φωτογραφηθούμε και μετά πάμε για ποτό; Και οι ταινίες; Μα γι’ αυτό δεν γίνετε ο όλος θεσμός; Δεν ξέρω, ίσως εγώ να είμαι ακόμη ρομαντική και να μην βλέπω με την κυνικότητα που μας επιβάλει το σήμερα …
 Η Τελετή Λήξης

Για την τελετή έναρξης την οποία δεν κατάφερα να παρακολουθήσω λόγω υποχρεώσεων μου στο εξωτερικό, επίσης δεν άκουσα διθυραμβικές κριτικές. Τα ίδια λόγια, τα ίδια πράγματα.

Και φέτος κατά ένα περίεργο λόγο δεν μου έκανε αίσθηση να παρακολουθήσω αρκετές ταινίες. Κάτι που ποτέ δεν συνέβη στο παρελθόν που προσπαθούσα μετά μανίας να δω όσο περισσότερες μπορούσα. Δεν ξέρω τι έφταιξε φέτος. Αρκετές παλιές ταινίες, η ποιότητα ορισμένων όχι και τόσο καλή και μια έλλειψη ενδιαφέροντος και από το ίδιο το κοινό της πόλης. Κυρίως τις πρώτες μέρες του Φεστιβάλ. 
Στα συν όμως να σημειώσω πως η προσθήκη των ταινιών virtual reality ήταν εξαιρετική από μεριάς της διοργάνωσης και κάτι το οποίο άρμοζε και έπρεπε επιτέλους να έρθει στο διεθνές φεστιβάλ της πόλης. Μια ξεχωριστή εμπειρία που κανένας κινηματογραφόφιλος δεν έπρεπε να χάσει. Επίσης τα βραβεία φέτος βράβευσαν όμορφες ταινίες και δημιουργούς που άξιζαν αν και δυστυχώς οι περισσότεροι από αυτούς δεν παραβρέθηκαν στην τελετή λήξης για να παραλάβουν τα βραβεία τους. 

Σκοπός αυτού του κειμένου δεν είναι να “θάψει” το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, καθώς προσωπικά προσπαθώ κάθε χρόνο όπου και να βρίσκομαι να κανονίζω και να έρχομαι στην πόλη, να το καταγράφω και να παρακολουθώ την εξέλιξη του. Είναι ένα κείμενο για να γίνει καλύτερο το φεστιβάλ .Πάμε μπροστά, έστω και με τα λίγα αυτά που έχουμε, οικονομικά, πολιτιστικά κλπ. και προσπαθούμε να βελτιωνόμαστε. Ένας θεσμός που κρατάει για πάνω από 50 χρόνια στη Θεσσαλονίκη είναι κρίμα να θαφτεί μέσα στην προχειρότητα και στην βιασύνη που δεν βρίσκω το λόγο να υπάρχει καθώς ο θεσμός λειτουργεί όλο το χρόνο και έχει το timing να προετοιμαστεί. Στα συν της διοργάνωσης οι φρέσκοι άνθρωποι που έχουν αναλάβει τα τελευταία χρόνια, από την κορυφή μέχρι τους εθελοντές. Ελπίζω του χρόνου να μην μας απογοητεύσουν. 



Αναλυτικά τα βραβεία :
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αποτελείται από τους:
• Ανμαρί Τζασίρ, σκηνοθέτιδα, σεναριογράφος, παραγωγός (Παλαιστίνη)
• Πέιμαν Μααντί, ηθοποιός, σεναριογράφος, σκηνοθέτης (Ιράν-ΗΠΑ)
• Κάρελ Οχ, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κάρλοβι Βάρι (Τσεχία)
• Μπρουνό Ταριέρ, Sound Designer, Sound Engineer (Γαλλία)
• Μαρία Ναυπλιώτου, ηθοποιός (Ελλάδα)

Το Βραβείο Καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος - Θόδωρος Αγγελόπουλος, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:
ΚΟΡΑΚΙΑ/ KORPARNA/ RAVENS, του Γιενς Ασούρ, Σουηδία

Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος απονέμεται στην ταινία:
ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ, ΧΩΡΙΣ ΥΠΟΓΡΑΦΗ/ BEDOONE TARIKH, BEDOONE EMZA /NO DATE, NO SIGNATURE, Βαΐντ Τζαλιλβάντ, Ιράν

Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για Καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος απονέμεται:
Στον σκηνοθέτη Χλίνουρ Πάλμασον για την ταινία του WINTER BROTHERS/ VINTERBRODRE, Δανία, Ισλανδία

Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στον:
Ρέινε Μπρίνολφσον για την ερμηνεία του στην ταινία ΚΟΡΑΚΙΑ /KORPARNA/ RAVENS, του Γιενς Ασούρ, Σουηδία
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στην:
Ντάρια Ζόβνερ για την ερμηνεία της στην ταινία ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ/ TESNOTA/ CLOSENESS, Κάντεμιρ Μπαλάγκοφ, Ρωσία

Βραβείο Σεναρίου:
Στους Ζυλ Κουλίερ και Τομ Ντιπόν για το σενάριο της ταινίας ΦΟΡΤΙΟ/CARGO, Ζυλ Κουλίερ, Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία

Πρώτη Ειδική Μνεία:
Στον ηθοποιό Χάρι Ντιν Στάντον για το τελευταίο του χαμόγελο στην ταινία LUCKY του Τζον Κάρολ Λιντς, ΗΠΑ
Δεύτερη Ειδική Μνεία:
Για τον ήχο της ταινίας WINTER BROTHERS/ VINTERBRODRE του Χλίνουρ Πάλμασον, Δανία, Ισλανδία

ΒΡΑΒΕΙΟ VIRTUAL REALITY
Φέτος το φεστιβάλ εγκαινιάζει ένα νέο διαγωνιστικό τμήμα με ταινίες Εικονικής Πραγματικότητας (Virtual Reality). Το βραβείο συνοδεύεται από το χρηματικό ποσό των 3.000 ευρώ. Το χρηματικό έπαθλο προσφέρει το Σερβικό Κέντρο Κινηματογράφου. Φέτος η κριτική επιτροπή αποτελείται από τους: Έμμα Μπόα, projects manager του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Εδιμβούργου, Αλίκη Τσιρλιάγκου, ιστορικό Τέχνης/ διευθύντρια Nitra Gallery και Άρη Δημοκίδη, αρχισυντάκτη lifo.gr.

Το βραβείο Virtual Reality απονέμεται στην ταινία:
ΑΝΑΙΜΑΚΤΑ/BLOODLESS, Τζίνα Κιμ, Νότια Κορέα
Ειδική μνεία στην ταινία:
ΠΕΡΙ ΤΥΦΛΟΤΗΤΑΣ /NOTES ON BLINDNESS, Τζέιμς Σπίνεϊ, Πίτερ Μίντλτον, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο.

ΒΡΑΒΕΙΑ FIPRESCI (The International Federation of Film Critics)
Η Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) αποτελούμενη από τους:
Όλα Σάλβα (Πολωνία)
Τόμας Άμπελτσχάουζερ (Γερμανία)
Θόδωρο Γιαχουστίδη (Ελλάδα)

Απονέμει τα εξής βραβεία:
Για το Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία:
ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ, ΧΩΡΙΣ ΥΠΟΓΡΑΦΗ/ BEDOONE TARIKH, BEDOONE EMZA /NO DATE, NO SIGNATURE, Βαΐντ Τζαλιλβάντ, Ιράν
Για Ελληνική Ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2017 (πρεμιέρα) στην ταινία:
TOO MUCH INFO CLOUDING OVER MY HEAD, Βασίλης Χριστοφιλάκης, Ελλάδα
Ειδική μνεία στην ταινία:
WINTER BROTHERS/ VINTERBRODRE, Χλίνουρ Πάλμασον, Δανία, Ισλανδία

ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΕΚΚ
Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου απονέμει το βραβείο της στην ταινία:
ΡΟΖΜΑΡΙ/ ROSEMARIE, Άδωνις Φλωρίδης, Κύπρος
ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ»
Ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής των Ελλήνων (Βουλή-Τηλεόραση), με κριτική επιτροπή τους Κώστα Δήμο, υπεύθυνο προγράμματος, Άρη Φατούρο, σύμβουλο προγράμματος και Βασίλη Δούβλη, σκηνοθέτη, απονέμει το καθιερωμένο βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» στην ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος:
ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ/ TESNOTA/ CLOSENESS, Κάντεμιρ Μπαλάγκοφ, Ρωσία


ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΡΤ
Η ΕΡΤ απονέμει φέτος στο πλαίσιο του φεστιβάλ δυο βραβεία με τον τίτλο «Νέος Κινηματογράφος». Τα βραβεία που απονέμονται σε ελληνικές ταινίες που πραγματοποιούν πρεμιέρα στο φεστιβάλ συνοδεύονται από τα χρηματικά ποσά των 3.000 και 2.000 ευρώ αντίστοιχα. Η φετινή κριτική επιτροπή αποτελείται από τους Δημήτρη Καραθανάση, σκηνοθέτη, Τηλέμαχο Κοεμτζόπουλο, σκηνοθέτη, Σουλτάνα Χατζηγεωργίου, σκηνοθέτιδα, Γιώργο Βαρελά, σκηνοθέτη και Μαρία Κουφοπούλου, εκφωνήτρια-τηλεπαρουσιάστρια.

Το πρώτο βραβείο Νέος Κινηματογράφος της ΕΡΤ που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ απονέμεται στην ταινία:
ΑΓΚΑΘΙ/ THORN, Γαβριήλ Τζάφκας, Δανία, Ελλάδα.
Το δεύτερο βραβείο Νέος Κινηματογράφος της ΕΡΤ που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ απονέμεται στην ταινία:
TOO MUCH INFO CLOUDING OVER MY HEAD, Βασίλης Χριστοφιλάκης, Ελλάδα

ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Το ΕΚΚ θεσμοθετεί φέτος ένα βραβείο που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ και δίνεται σε πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη (πρώτη ταινία) από το ελληνικό πρόγραμμα που κάνει πρεμιέρα στο φεστιβάλ. Η φετινή κριτική επιτροπή αποτελείται από τους Μιχάλη Κωνσταντάτο, σκηνοθέτη, Λετίσια Κούλικ, ακόλουθος οπτικοακουστικών Μέσων του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Ελλάδα και Γκίντα Μίκλεμπουστ, Επικεφαλής της New Nordic Films.
Το βραβείο του ΕΚΚ απονέμεται στην ταινία:
TOO MUCH INFO CLOUDING OVER MY HEAD, Βασίλης Χριστοφιλάκης, Ελλάδα

ΒΡΑΒΕΙΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ
Η επιτροπή αποτελείται από φοιτητές Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης και τα μέλη της είναι οι Στέφανος Αγγελής, Kαλλιόπη Αλέτρα, Αναστάσης Δαλλής, Γεώργιος Δήμογλου και Στεφανία Τσιβελεκίδου. Την Επιτροπή Βραβείου Νεότητας επιμελείται η Δέσποινα Μουζάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πρόεδρος Τμήματος Κινηματογράφου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Η επιτροπή απονέμει δύο βραβεία σε ταινίες του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2017 (πρεμιέρα) και συγκεκριμένα τα εξής:

Καλύτερη Ταινία:
ΠΟΛΥΞΕΝΗ/POLYXENI, Δώρα Μασκλαβάνου, Ελλάδα
Ειδικό Βραβείο Επιτροπής:
DO IT YOURSELF, Δημήτρης Τσιλιφώνης, Ελλάδα


BΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER
Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απονέμεται στην ταινία:
LUCKY, Τζον Κάρολ Λιντς, ΗΠΑ
Το βραβείο Κοινού FISCHER Ελληνικής Ταινίας – Μιχάλης Κακογιάννης για ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (πρεμιέρα) του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απονέμεται στην ταινία:
ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΧΩΡΙΣ ΧΡΟΝΟ/ TIMELESS STORIES, Βασίλης Ραΐσης, Ελλάδα
Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απονέμεται στην ταινία:
ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ /ISCELITEL/ SECRET INGREDIENT, Γκιόρτσε Σταβρέσκι, ΠΓΔΜ, Ελλάδα
Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του τμήματος Ανοιχτοί Ορίζοντες του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απονέμεται στην ταινία:
ΕΝΤΟΣ ΟΡΙΩΝ/ INSYRIATED, Φιλίπ φαν Λέου, Βέλγιο, Γαλλία, Λίβανος


Σχόλια