Συζητώντας λεπτομέρειες και εμπειρίες με τη σκηνοθέτη Ελίνα Ψύκου- "Ο γιος της Σοφίας" στο 58οΦΚΘ

 Η σκηνοθέτης Ελίνα Ψύκου
Η σκηνοθέτης Ελίνα Ψύκου με αφορμή την τελευταία της ταινία “Ο γιος της Σοφίας” που προβάλετε στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μοιράστηκε μαζί μου λεπτομέρειες και εμπειρίες που αποκόμισε από τα γυρίσματα του φιλμ, την εμπειρία του να γράφεις και να σκηνοθετείς ένα έργο σου αλλά και την αντίδραση των συνεργατών και θεατών επάνω σε αυτή της την δουλειά.

Πως προέκυψε η ιδέα για την βραβευμένη (Βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Αφηγηματικής Ταινίας – Tribeca Film Festival 2017, ΗΠΑ Ειδική Μνεία της Επιτροπής – Los Angeles Greek FF 2017, ΗΠΑ) ταινία Ο γιος της Σοφίας;
Η αρχική ιδέα χάνεται στα βάθη του χρόνου, μια και άρχισα να γράφω το σενάριο όταν ακόμη ήμουν φοιτήτρια στη σχολή κινηματογράφου, πριν 15 χρόνια δηλαδή.... Θυμάμαι πως δούλευα σε ένα εστιατόριο και εκεί είχα γνωρίσει μια γυναίκα από την Αλβανία που ζούσε για χρόνια χωριστά από την ανήλικη κόρη της. Αυτό το πρώτο ερέθισμα και οι πρώτες μορφές του σεναρίου επεξεργάστηκαν βέβαια πολλές φορές μέσα στο χρόνο για να καταλήξω τελικά στο σενάριο που γύρισα.

Η ταινία είναι μια συμπαραγωγή τριών χωρών. Ελλάδα-Βουλγαρία-Γαλλία. Πως έγινε αυτό το πάντρεμα; Ήταν εύκολο;
Οι ευρωπαϊκές συμπαραγωγές είναι αυτή τη στιγμή το κυρίαρχο μοντέλο παραγωγής στην Ελλάδα και ένα αναγκαίο «κακό», μια και οι ελληνικοί πόροι για τον κινηματογράφο συνεχώς συρρικνώνονται. Συγκεκριμένα στην ταινία μας, κάναμε το μεγαλύτερο μέρος του post production (μοντάζ, κόλορινγκ, μιξάζ) με Γάλλους συνεργάτες και τα ψηφιακά εφέ στη Βουλγαρία. Επίσης είχαμε Βούλγαρους συνεργάτες στο γύρισμα (ηχολήπτη, μακιγιέρ, βοηθούς κάμερας), καθώς και βουλγάρικο τεχνικό εξοπλισμό. Μερικές φορές αυτό το πάντρεμα ήταν εύκολο μια και με κάποιους συνεργάτες υπήρχε καλλιτεχνική και προσωπική χημεία, κάποιες άλλες φορές όμως δεν ήταν εύκολο και οι καλλιτεχνικές διαφωνίες ήταν έντονες. Στο πλαίσιο των συμπαραγωγών, δυστυχώς κάποιες φορές αναγκάζεσαι να συνεργαστείς με έναν άνθρωπο που έχει μια επαγγελματική εμπειρία πολύ διαφορετική από τη δική σου, σε μια άλλη χώρα με άλλα στάνταρντ παραγωγής και αισθητικής και το μόνο δεδομένο που έχεις γι’ αυτόν όταν στον προτείνουν είναι ένα ψυχρό βιογραφικό ή ένας λογαριασμός στο imdb…

Τι θα θέλατε να συζητάνε οι θεατές μόλις δουν το φιλμ και βγουν από την κινηματογραφική αίθουσα;
Θα ήθελα να θυμηθούν την παιδική τους ηλικία. Nα συζητάνε για την αγάπη - αυτό το ολοκληρωτικό συναίσθημα που μας ορίζει και μας βασανίζει - για τη βία και την εξουσία της, να συζητάνε για τον άνθρωπο - πόσο αδύναμος και δυνατός μπορεί να είναι - να μιλάνε για τις φορές που πηγαίνουν όλα χάλια, αλλά δεν φταίει κανείς γι’ αυτό, γιατί όλοι έχουν τις καλύτερες προθέσεις, αλλά έλα που δεν… θα ήθελα να γελάνε και να μελαγχολούν, θα ήθελα να αγκαλιαστούν και να συγχωρέσουν.

Πως αντέδρασαν οι ηθοποιοί όταν είδαν για πρώτη φορά ολοκληρωμένη την ταινία; Αναλύστε μου τη σχέση σας μαζί τους.
Για όλους τους συνεργάτες και όχι μόνο τους ηθοποιούς η πρώτη θέαση μιας ταινίας στην οποία έχουν δουλέψει είναι εξαιρετικά δύσκολη. Όλοι εστιάζουν στη δική τους δουλειά, εντοπίζουν τυχόν λάθη ή αστοχίες τους και δεν απολαμβάνουν την ταινία. Ο Θανάσης Παπαγεωργίου μου είπε στη Νέα Υόρκη όπου η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φεστιβάλ Tribeca, πως ευχαριστήθηκε την ταινία περισσότερο από την πρώτη φορά που την είχε δει (στην Αθήνα σε μια κλειστή προβολή για τους συνεργάτες της ταινίας). Ο νεαρός πρωταγωνιστής, ο Βίκτορας, νομίζω ντράπηκε πολύ όταν πρωτοείδε την ταινία. Η Βάλερι Τσεπλάνοβα είδε την ταινία μόνη της στο φεστιβάλ Μόσχας, οπότε δεν ήμασταν μαζί για να ζήσω από κοντά τις αντιδράσεις της. Κάποιοι από τους υπόλοιπους ηθοποιούς θα δουν την ταινία για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης! Η σχέση μου με όλους τους ηθοποιούς είναι πολύ καλή, δουλέψαμε πάρα πολύ σκληρά μαζί και νομίζω αναπτύχθηκε μεταξύ μας αλληλοεκτίμηση και εμπιστοσύνη.


Ήταν δύσκολη η επιλογή των ηθοποιών; Ακούμε δυο γλώσσες στην ταινία. O μικρός πρωταγωνιστής πως ανταποκρίθηκε; Να υποθέσω πως ήταν το πρώτο του φιλμ.
Η επιλογή των ηθοποιών ήταν ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια της ταινίας. Είναι μια ταινία βασισμένη πολύ στους χαρακτήρες επομένως η επιλογή των ηθοποιών ήταν καταλυτική. Για το ρόλο του μικρού πρωταγωνιστή (Μίσα) είδαμε πολλά παιδιά τόσο στη Ρωσία, όσο και στην Ελλάδα. Βρήκαμε τον Βίκτορα που υποδύεται τον Μίσα στο διαπολιτισμικό σχολείο Αμφιθέας και ήταν η πρώτη του κινηματογραφική εμπειρία. Παρ᾽ όλ’ αυτά έδειχνε πολύ άνετος και ήταν πάρα πολύ συνεργάσιμος. Νομίζω πως όλοι εμείς που δουλεύαμε στην ταινία του φαινόμασταν κάπως αστείοι με όλα αυτά τα άγχη για τον χρόνο, το κάδρο, τις λεπτομέρειες. Για το ρόλο της μητέρας του (Σοφία) είδαμε επίσης πολλές ηθοποιούς στη Ρωσία και την Γερμανία. Καταλήξαμε στη Βάλερι Τσεπλάνοβα που είναι Ρωσίδα και ζει στη Γερμανία από τα οχτώ της χρόνια. Κουβαλάει στο ρόλο, τις προσωπικές της εμπειρίες και αυτό δίνει στην ερμηνεία της μια ιδιαίτερη χροιά. Με τους Έλληνες ηθοποιούς τα πράγματα ήταν σαφώς πιο εύκολα, μια και ξέραμε εξαρχής που να απευθυνθούμε. Ο Θανάσης Παπαγεωργίου που υποδύεται τον κύριο Νίκο είναι ένας υπέροχος άνθρωπος και συνεργάτης.


Που θα δούμε έπειτα από το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον γιο της Σοφίας;
Αμέσως μετά θα παιχτεί στα φεστιβάλ Στοκχόλμης (Σουηδία), Καλκούτας (Ινδία), Γκιχόν (Ισπανία), Κότμπους (Γερμανία), Σκανοράμα (Λιθουανία) και Μαλάτια (Τουρκία). Και φυσικά στις 30 Νοεμβρίου θα βγει στις αίθουσες Αθήνας και Θεσσαλονίκης από την εταιρεία διανομής One from the heart.

Υπάρχει κάποιο καινούργιο project στα μελλοντικά σας σχέδια;
Ναι, ετοιμάζω το πρώτο μου ντοκιμαντέρ που είναι στο στάδιο εύρεσης χρηματοδότησης και τελειώνω το σενάριο της τρίτης μου μεγάλου μήκους ταινίας μυθοπλασίας.




Son of Sofia / Elina Psykou 2017, Greece, France, Bulgaria

Ο γιος της Σοφίας

Υπόθεση
Ο 11χρονος Μίσα καταφθάνει από τη Ρωσία στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2004 για να ζήσει με τη μητέρα του Σοφία, μετά από ένα μεγάλο διάστημα αποχωρισμού. Αυτό που δεν ξέρει είναι ότι στην Αθήνα τον περιμένει ένας νέος πατέρας. Όσο η Ελλάδα ζει το Ολυμπιακό της όνειρο, ο Μίσα θα προσγειωθεί βίαια στον κόσμο των ενηλίκων, με όχημα τη σκοτεινή πλευρά των αγαπημένων του παραμυθιών.

Πρόγραμμα Προβολών
OΛYMΠION 07 Νοεμβρίου 2017 18:00 ID: 415
TΩNIA MAPKETAKH 09 Νοεμβρίου 2017 22:15 ID: 637

Συντελεστές 
Σκηνοθεσία:
Ελίνα Ψύκου
Σενάριο:
Ελίνα Ψύκου
Διεύθυνση φωτογραφίας:
Διονύσης Ευθυμιόπουλος
Μοντάζ:
Nelly Ollivault
Ήχος:
Περσεφόνη Μήλιου
Ηθοποιοί:
Βάλερι Τσεπλάνοβα, Βίκτορ Κόμουτ, Αρετή Σεϊνταρίδου, Θανάσης Παπαγεωργίου, Αρτέμιος Χάβαλιτς, Υβόννη Μαλτέζου, Μαρία Φιλίνη, Μαρίνος Βεσλεμές, Χρήστος Στέργιογλου
Παραγωγή:
Heretic
Παραγωγός/Παραγωγοί:
Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης
Κοστούμια:
Μάρλι Αλιφέρη
Σκηνικά:
Πηνελόπη Βαλτή
Μακιγιάζ:
Valentin Valov, Petya Simeonova
Φορμάτ:
DCP
Χρώμα:
Έγχρωμο
Χώρα Παραγωγής:
Ελλάδα, Γαλλία, Βουλγαρία
Έτος Παραγωγής:
2017
Διάρκεια:
111΄
Ελληνική διανομή:
One from the Heart, Λευτέρης Αδαμίδης, Σοφία Αγγελίδου
Παγκόσμια εκμετάλλευση:
Heretic Outreach, Ιωάννα Στάη
Βραβεία/Διακρίσεις:
Βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Αφηγηματικής Ταινίας – Tribeca Film Festival 2017, ΗΠΑ Ειδική Μνεία της Επιτροπής – Los Angeles Greek FF 2017, ΗΠΑ


Λίγα λόγια για την σκηνοθέτη Ελίνα Ψύκου 
Γεννημένη στην Ελλάδα το 1977, η Ελίνα σπούδασε κινηματογράφο και κοινωνιολογία στην Αθήνα, και συνέχισε τις σπουδές της στην πολιτιστική ιστορία στο Παρίσι. Η πρώτη της ταινία, Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά, έκανε πρεμιέρα στο Φόρουμ της Μπερλινάλε το 2013. Ο Γιος της Σοφίας κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα του Tribeca Film Festival.

Φιλμογραφία
2004 Κυριακάτικες Διαδρομές (μμ)
2006 Διακοπές Καλοκαιρινές (μμ)
2013 Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά

2017 Ο γιος της Σοφίας

Σχόλια