Συζητώντας με τον σκηνοθέτη της ταινίας "Do it yourself": Απόψε στο 58οΦΚΘ



Όταν ένας μικροαπατεώνας συμφωνεί να πρωταγωνιστήσει σε ένα βίντεο, που έχει σκοπό να αποκαταστήσει τη δημόσια εικόνα ενός παράνομου επιχειρηματία, συνειδητοποιεί ότι οι συνεργοί του πρόκειται να τον σκοτώσουν και έχει μερικές μόνο ώρες για να αποδράσει από το στούντιο που τον έχουν φυλακισμένο. Τι θα συμβεί;

Τη συνέχεια μπορούμε να απολαύσουμε στην οθόνη του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σήμερα, που η ταινία με τίτλο “Do it yourself” κάνει πρεμιέρα στις 22:00 στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη στο λιμάνι. 
Αυτό το έξυπνο σενάριο έγραψε και σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Τσιλιφώνης και αυτή είναι η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία. 
Με αφορμή την προβολή του film στο 58οΦΚΘ μιλήσαμε μαζί και αναλύσαμε την ταινία ξεκινώντας από το θέμα της και καταλήγοντας στους πρωταγωνιστές και τους μελλοντικούς θεατές της σημερινής προβολής!
 Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Τσιλιφώνης



Στην ταινία "Do it yourself” η ιστορία (σενάριο) φαίνεται αρκετά έξυπνη. Τι σας ώθησε να την γράψετε και να την σκηνοθετήσετε; 

Το μεγαλύτερο κίνητρο μου γράφοντας το σενάριο ήταν να δημιουργήσουμε μια ταινία του 21ου αιώνα. Μια ταινία η οποία εντάσσει τον βαθμό στον οποίο η τεχνολογία είναι πλέον στις ζωές μας. Ταυτόχρονα η προτεραιότητα μου ήταν μια ταινία που είναι προσβάσιμη σε όλους. Για εμένα καταπιάνεται με κάποια θέματα που είναι αρκετά σημαντικά, άλλα όχι με διδακτικό/ντοκιμαντερίστικο τρόπο. Η προτεραιότητα είναι ο θεατής να περάσει καλά. Όσο αφορά την σκηνοθεσία, για εμένα το πρότζεκτ είχε αρκετές προκλήσεις. Καταρχάς ήθελα να κάνω ένα άκρως κινηματογραφικό έργο, με την έννοια πως δεν βασιζόμαστε μόνο στο διάλογο. Οι δράσεις και οι ήχοι συμπληρώνουν και είναι εξίσου απαραίτητοι. Στην συνέχεια νομίζω πως τα crime films είναι από τα πιο πλούσια και πιο δύσκολα είδη που μπορεί να επιχειρήσει κανείς να κάνει. Η πρόκληση του να συμπαθήσεις μερικούς εγκληματίες, αντί-ήρωες, είναι κάτι που μόνο σκηνοθέτες και δικηγόροι επιτρέπετε να κάνουν. 

Είναι η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους που σκηνοθετείτε. Πως θα περιγράφατε την εμπειρία σας αυτή; Τα γυρίσματα, το cast, την όλη διαδικασία.

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία κουβαλάει πάνω της πολύ μεγάλο βάρος και είναι από μόνη της μια ιστορία ενηλικίωσης για τον κάθε σκηνοθέτη. Την ταινία την γυρίσαμε πρακτικά σε 20 βράδια. Και για εμένα αυτό έχει κάτι μαγικό και ταυτόχρονα ρομαντικό μέσα της που περνάει σε όλους. Cast and Crew.  Η ιδέα ότι ξυπνάς στις 14:00 με 15:00 το μεσημέρι πηγαίνεις στο σετ γύρω στις 19:00 – 20:00, κάνεις break στις 02:00 το βράδυ, wrap 06:00 με 07:00 το πρωί και γυρίζεις σπίτι πριν καν αρχίσει η κίνηση. Δεν ξέρω αν υπάρχει πιο ωραία δουλειά στον κόσμο από αυτή την αντισυμβατική ελευθερία. 

Όταν γράφατε το σενάριο, είχατε κάποιον συγκεκριμένο ηθοποιό στο μυαλό σας

Συνήθως αποφεύγω να έχω ηθοποιούς στο μυαλό μου καθώς γράφω ένα σενάριο. Δανείζομαι χαρακτηριστικά και στοιχεία από φανταστικούς ή πραγματικούς ανθρώπους, αλλά προτιμώ την στιγμή που αρχίζει το casting, να είμαι ανοιχτός και να μην έχω preconceptions.   

Αναλύστε μου τη σχέση σας με τους ηθοποιούς.

Όταν κάποιος έχει την τύχη να δουλεύει με τόσο εξαιρετικούς ηθοποιούς, δεν πιστεύω πως υπάρχει οποιοσδήποτε φόβος ή ανησυχία σε σχέση με τις ερμηνείες. Πιστεύω φουλ, στο ρητό Κουροσαγουα το 90% της σκηνοθεσίας είναι το casting. Η προτεραιότητα μου στην όλη διαδικασία ήταν να εξηγήσω τον κόσμο στο οποίο διαδραματίζεται η ταινία (τι είναι τα bitcoins, 4chan κτλ.) και στη συνέχεια το ύφος το οποίο θα ήθελα να έχουμε. Σαν σκηνοθέτης χρησιμοποιώ αμέτρητες αναφορές τόσο εντός όσο και εκτός της ταινίας. Νιώθω πως η χρήση αυτών των αναφορών, επιτρέπει να έρθεις πιο κοντά τόσο με τους ηθοποιούς όσο και με το συνεργείο και εξυπηρετεί ταυτόχρονα στο να δημιουργεί έναν γρηγορότερο κώδικα επικοινωνίας. Παραδείγματος χάρη με τον Κωνσταντίνο μιλήσαμε αρκετές φορές για την κινησιολογία της Uma Thurman στο 1ο act του Kill Bill και το πως αυτό εξυπηρετούσε την ιστορία.  

Τι θα θέλατε να συζητάνε οι θεατές μόλις δουν το φιλμ και βγουν από την κινηματογραφική αίθουσα;

Σαν σεναριογράφος δεν μπορώ να πω ότι είμαι φαν των “book-end” ταινιών. Μ’ αρέσει κάποια πράγματα να μένουν πιο ανοιχτά. Ταυτόχρονα όμως πιστεύω πως έχουμε δώσει αρκετά στοιχεία στον θεατή για να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Υποθέτω αυτό που θα μου άρεσε περισσότερο λοιπόν είναι οι θεατές να συζητούν για το ποια ενδεχομένως είναι η συνέχεια των χαρακτήρων αφού τελείωσε η ταινία. 


Που θα δούμε έπειτα από το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης to “Do it yourself”;

Δυστυχώς δεν μπορώ να μιλήσω ανοιχτά για τις επόμενες προβολές. Αυτό που μπορώ να πω, είναι πως στο ερχόμενο έτος, θα τη δούμε στους κινηματογράφους της Odeon και πολύ σύντομα σε μερικά ακόμη φεστιβάλ της Ευρώπης και της Αμερικής.  

Υπάρχει κάποιο καινούργιο project στα μελλοντικά σας σχέδια;

Ναι! Αυτή την στιγμή ετοιμάζω την πρώτη αγγλόφωνη ταινία για την οποία μάλιστα γυρίζουμε το proof of concept τον επόμενο μήνα. Το Life of Homer είναι ένα musical / μαύρη κωμωδία για 2 αποτυχημένους τρομοκράτες που θέλουν να κάνουν διάσημη την τρομοκρατική τους οργάνωση. 



Do It Yourself

Υπόθεση
Ένας μικροαπατεώνας συμφωνεί να πρωταγωνιστήσει σε ένα βίντεο, που έχει σκοπό να αποκαταστήσει τη δημόσια εικόνα ενός παράνομου επιχειρηματία. Όταν συνειδητοποιεί ότι οι συνεργοί του πρόκειται να τον σκοτώσουν, έχει μερικές μόνo ώρες για να αποδράσει από το στούντιο που τον έχουν φυλακισμένο.

Πρόγραμμα Προβολών στο 58ΦΚΘ

ΤΩΝΙΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ 4 Νοεμβρίου 2017 22:00
ΤΩΝΙΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ 5 Νοεμβρίου 2017 15:00

Συντελεστές: 

Σκηνοθεσία:
Δημήτρης Τσιλιφώνης
Σενάριο:
Δημήτρης Τσιλιφώνης
Διεύθυνση φωτογραφίας:
Άγγελος Παπαδόπουλος
Μοντάζ:
Λάμπης Χαραλαμπίδης
Ήχος:
Βάλια Τσέρου
Μουσική:
Χρήστος Χριστοδούλου
Ηθοποιοί:
Κωνσταντίνος Ασπιώτης , Μυρτώ Αλικάκη , Μάκης Παπαδημητρίου, Πάνος Κορώνης, Αργύρης Ξάφης, Θέμης Πάνου, Χρήστος Λούλης
Παραγωγή:
View Master Films
Παραγωγός:
Κώστας Λαμπρόπουλος
Συμπαραγωγή:
Central Athens Film Productions
Σκηνικά:
Μαρία Παπαδημητρίου
Μακιγιάζ:
Κατερίνα Μιχαλούτσου
Φορμάτ:
DCP
Χρώμα:
Έγχρωμη
Χώρα Παραγωγής:
Ελλάδα
Έτος Παραγωγής:
2017
Διάρκεια:
97'


Λίγα λόγια για τον Δημήτρη Τσιλιφώνη 

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1991. Σπουδάζει σκηνοθεσία στο American Film Institute. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται στη διαφήμιση και στον κινηματογράφο. Το DIY είναι η πρώτη μεγάλου μήκους του.

Φιλμογραφία
2011 The Morning Show (μμ) 
2012 Ο Δρόμος της Στύγας (μμ) 
2017 Visitor (μμ) 

2017 Do It Yourself

Σχόλια