O πολυτάλαντος Ντέιβιντ Αλεξάντερ Μπόγκοραντ της ΚΟΘ μιλά για το μουσικό του ταξίδι με προορισμό τη Θεσσαλονίκη!








Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης Fantasia Concertante που έρχεται την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής θα είναι μοναδική.
Σε αυτήν θα ακουστεί η σύνθεση του εξάρχοντα της Κ.Ο.Θ. Σίμου Παπάνα ‘Fantasia concertante’ με σολίστ στη βιόλα τον Ντέιβιντ Αλεξάντερ Μπόγκοραντ, ο οποίος έπειτα θα συνεχίσει ως σολίστ, αλλά με βιολί αυτή τη φορά, στην πλούσια σε τσιγγάνικα θέματα σύνθεση του Πάμπλο Δε Σαρασάτε ‘Zigeunerweisen’.

Συνομιλώντας ανάμεσα στις πρόβες με τον Ντέιβιντ Αλεξάντερ Μπόγκοραντ, αναπτύξαμε τον ρόλο του σε αυτό το κονσέρτο και συζητήσαμε για τις μουσικές εμπειρίες του μέχρι σήμερα φτάνοντας στον προορισμό του την ΚΟΘ!


Γράψτε μου λίγα λόγια για τη συναυλία Fantasia Concertante της ΚΟΘ. Θα μας χαρίσετε την σύνθεση του εξάρχοντα της Κ.Ο.Θ. Σίμου Παπάνα ‘Fantasia concertante’, στη βιόλα και θα συνεχίσετε με βιολί με την σύνθεση του Σαρασάτε ‘Zigeunerweisen’.

Το ότι θα παρουσιάσω τα δύο αυτά έργα μαζί με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στη συναυλία ‘Fantasia Concertante’ ξεκίνησε με την ιδέα που είχα εδώ και λίγο καιρό να παίξω έργα και στα δύο όργανα που παίζω. Η αγάπη που έχω για το βιολί ξεκίνησε πολύ νωρίς στη ζωή μου και ύστερα ανακάλυψα και την βιόλα σαν όργανο. Και τα δύο έγχορδα έχουν παίξει μεγάλο ρόλο στην μουσική καριέρα μου και ήθελα να είμαι στην σκηνή και να έχω την ευκαιρία να τραγουδήσω και με τις δύο “φωνές” μου.

Το έργο για σόλο βιόλα και έγχορδα του συναδέλφου και φίλου μου Σίμο Παπάνα γράφτηκε το 2014 για το επέτειο του Κρατικού Ωδείο Θεσσαλονίκης και περιγράφει την αλλαγή στο 1914 από την εποχή Belle Epoque στο σύγχρονο κόσμο.

Το ‘Zigeunerweisen’ του Pablo de Sarasate παραμένει ένα από τα πιο γνωστά και αγαπημένα δεξιοτεχνικά έργα για βιολί με το πολύ γνωστό “τσιγγάνικο” άρωμα που έχει συγκινήσει τον κόσμο από τότε που το έπαιξε ο ίδιος ο Sarasate.


Σπουδάσατε κοντά σε αξιόλογους μουσικούς. Kαι έχετε βραβευτεί με σημαντικά βραβεία. Πιο θεωρείτε πως ήταν το πιο κοσμικό σημείο στην καριέρα σας μέχρι σήμερα;
Είχα την μεγάλη χαρά να είμαι κοντά σε πάρα πολλούς αξιόλογους μουσικούς και δασκάλους, που με την έμπνευση και την καθοδήγηση τους με έχουν βοηθήσει να είμαι εκεί που είμαι σήμερα. Από όλο τα χρόνια δεν μπορώ με σιγουριά να πω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα που θεωρώ το πιο σημαντικό της καριέρας μου. Μου έρχεται όμως στο μυαλό στιγμές που έπαιξα σόλο σαν την πρώτη εμφάνιση μου με ορχήστρα στην Δανία, στο Oberlin Conservatory ως μέλος της μαθητικής ορχήστρας υπό την διεύθυνση του μαέστρου Sir Simon Rattle που ήταν μια αξέχαστη μουσική εμπειρία, πολλές συναυλίες με το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο που τα απόλαυσα όλα και φυσικά τα περιοδεία στην Αμερική με το Prima Trio.

Από βραβεία και διαγωνισμούς θυμάμαι ιδιαίτερα το Εθνικό Διαγωνισμό για Έγχορδα της Δανίας που παραμένει ένα από τους σημαντικότερους στην χώρα μου και το Sorantin Competition στην Αμερική που πήγα πρώτη φορά με τόσους πολλούς διαγωνιζόμενους από τα καλύτερα σχολεία της Αμερικής. 


Για δύο χρόνια παίζατε με βιολί Amati του 1627 το οποίο σας παραχωρήθηκε από το Augustinus Foundation της Δανίας. Πως είναι να κατέχεις ένα τόσο πολύτιμο όργανο; Μιλήστε μου για την μοναδική αυτή εμπειρία σας.

Το βιολί των αδερφών Amati του 1627 που είχα για ένα, δυστυχώς, μικρό διάστημα ήταν το βιολί του Emil Telmanyi που ήταν ο γαμπρός του Carl Nielsen. Αυτό το βιολί είχε παίξει για πρόωρη φορά το κοντσέρτο για βιολί του και ήταν από τα ωραιότερα όργανα που έχω παίξει ποτέ. Έμαθα πάρα πολλά μόνο παίζοντας και ψάχνοντας πως αντιδράει αυτό το υπέροχο όργανο. Το ίδρυμα Augustinus στην Δανία έχει μια τεράστια συλλογή και θα είμαι πάντα ευγνώμων για την ευκαιρία που είχα να το έχω στα χέρια μου. Πρόλαβα να έχω την τιμή να παίξω με την ΚΟΘ το κοντσέρτο του Nielsen με αυτό το βιολί.




Έχετε ιδρύσει το Dorian Quartet στις ΗΠΑ και μετά είχατε μία εξαιρετική πορεία με το Prima Trio. Μιλήστε μας λίγο για την πορεία σας στο χώρο της μουσικής δωματίου.
Το Dorian Quartet ήταν το πρώτο μου κουαρτέτο και ύστερα με κάλεσαν να παίξω μαζί με το Prima Trio που είχε ξεκινήσει να κάνει περιοδείες στην Αμερική. Αυτό το τρίο με πιάνο, κλαρινέτο και βιολί/βιόλα μου έφερε αξέχαστες εμπειρίες σε μεγάλες και μικρές αίθουσες της Αμερικής. Όταν μετακόμισα στην Ελλάδα μόνιμα δεν μπορούσα να συνεχίσω την πορεία μου μαζί τους λόγω απόστασης, αλλά και ότι ξεκίνησε μια καινούργια πραγματικότητα με τη γέννηση της κόρης μου.

Μετά από την μετακόμιση μου στην Ελλάδα είχα την μεγάλη τιμή να παίξω βιόλα στο Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο που μουσικά μου έχει χαρίσει από τις καλύτερες στιγμές που έχω ζήσει. Πολύ πλούσια δραστηριότητα και με ηχογραφήσεις μεταξύ άλλων, μου έδωσε πάρα πολλά.

H ΚΟΘ πως ήρθε στη ζωή σας;

Η ΚΟΘ ήρθε στην ζωή μου μέσα από την αγάπη. Είμαι αυτό που λένε “ερωτικός μετανάστης”. Γνώρισα την γυναίκα μου σε ένα σεμινάριο βιολιού στην Τσεχία και στο τέλος κατέληξα εδώ στη Θεσσαλονίκη. Η σύζυγος ήταν ήδη μέλος της ορχήστρας και ευτυχώς κατάφερα και εγώ και κέρδισα μια θέση στην ορχήστρα μας. Είμαι πολύ χαρούμενος που είμαι μέλος της ΚΟΘ και πλέον σχεδόν Έλληνας, παρ’ όλο που τα τελευταία χρόνια δεν ήταν πολύ εύκολα για τις τέχνες. Έχω μια ελπίδα για την πόλη μας και τις δυνατότητες της να κάνει πολύ ενδιαφέρουσες και σπουδαίες συναυλίες με μια δυνατή Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης μπροστά και μέσα στα πράγματα.


Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Τα μελλοντικά μου σχέδια περιλαμβάνουν πολύ χρόνο με την, πλέον, μεγάλη οικογένεια μου και ύστερα να ξεκινήσω έναν κύκλο συναυλιών που θα παρουσιάζω το βιολί και την βιόλα μαζί στην ίδια συναυλία.

Σχόλια